Gå med i facebookgruppen                                                           www.drevman.se
                             info@drevman.se  Tel.
073-9637130

Startsidan
Kontakta oss
Företaget
Köpvillkor
Länkar
Service/konservering
Alpha gen I överhus
Alpha gen I underhus
Sköld gen I
Bälghus gen I
Gimbalring gen I
Alpha gen II överhus
Alpha gen II underhus
Sköld gen II
Bälghus gen II
Gimbalring gen II
Impellerkit, bälgkit
Bravodelar
Sköld Bravo
Bälghus Bravo
Gimbalring Bravo
Styrtappsbyte
Powertrim
Sjövattenpumpar
Anoder
OMC
Propellrar
Avgaslimpor
Motordelar
Servicedelar
Vessel View
Trimplan
Ersättningsdrev
Verktyg
Övriga tillbehör
Begagnat
Rep. handböcker
Servicepriser
Tips & tricks
Hyresverktyg
Hydraulstyrning
OMC konverteringskit
Utförsäljning

  Mercruiser OMC Cobra Drevreparationer Service Reservdelar Tillbehör Hydraulstyrningar                 

Propellrar är en halv vetenskap och det finns egentligen inga genvägar för att prova fram rätt propeller. Beräkningsprogram och liknande i all ära men det är bara ett praktiskt prov
som kan ge 100% rätt besked. Det går till så att man kör sin båt med normal last så som man
oftast har båten lastad och kollar vilket fullgasvarv man har. Vanligen ligger det mellan
4400-4800rpm, men vissa MPI motorer (och utombordare) har högre. Däremellan skall motorvarvet
ligga om stigningen på propellern är rätt. Om inte så byter man uppåt eller neråt för att få det
rätt.
Valet av propeller är också svårt men kort sagt så är en 4-bladig stål helt outstanding vad
gäller allt utom för dej som absolut vill krama sista knopen på toppfart ur din båt.
Allt annat är bättre på en 4-bladig. Man får bättre acc, MYCKET bättre manöverförmåga i både
hög och låg fart, mindre vibrationer, stadigare gång, lägre bränsleförbrukning tack vare lägre
motorvarv på marschfart och det går att svänga åt bägge håll när man backar. Ex. vis om du skall
manövrera in mellan bommar så händer det mer när man vrider på ratten. Båten styr mer exakt dit du
vill och behöver man backa så är det inga problem att svänga åt bägge håll.
I hög fart kan man gira kraftigt utan att behöva trimma in drevet för att propellern kaviterar (blåser luft) och
får man möte och behöver sänka farten för att möta svall så sätter sej inte aktern lika mycket utan det går
lättare att komma upp i plan igen efter att ha tagit svallen.
Vilken propeller ska man ha då? Detta är en vanlig fråga. Vi har testat och kommit fram till att Powertech är en bra 4-bladig propeller med ett riktigt bra grepp.
Störst skillnad blir det givetvis för dej som idag åker med 3-blad aluminium men även 3-blad stål
får se sej besegrad med råge.
Hur vet man då vilken stigning man ska ha? Jo, har du en 3-blad som ger rätt varv så går man ner 2-3” på
stigningen. T.ex. om du har 19” på din nuvarande så brukar 16-17” 4-bladig bli bra.
Om inte så är det full bytesrätt till annan stigning. Givetvis förutsatt att propellern är
oskadd och i originalemballage. Men fraktkostnaden tillkommer om du inte kan byta på plats hos oss.

 

Aluminium propeller 3-blad

En mycket prisvärd aluminium propeller motsvarande original men till mycke lägre pris.
Passar Alpha, Bravo I, Volvo sx och OMC Cobra
Finns från 15-23” stigning
Hubkit tillkommer. Se nedan.
artnr alu3bl
Pris 1400:-


Hubkit
Passande Alpha, Bravo I, Volvo sx och OMC Cobra.
Pris 595:-

 

 

PTZ4N

4-bladig propeller från
Powertech. med grymt grepp.
Ex. en 19” 3-bladig ersätts med en 16” Powertech. Dessa finns i alla stigningar från 15” och uppåt så möjlighet att finjustera med 1” intervall finns.

Pris 6090:- inkl hubkit.