Gå med i facebookgruppen                                                           www.drevman.se
                             info@drevman.se  Tel.
073-9637130

Startsidan
Kontakta oss
Företaget
Köpvillkor
Länkar
Service/konservering
Alpha gen I överhus
Alpha gen I underhus
Sköld gen I
Bälghus gen I
Gimbalring gen I
Alpha gen II överhus
Alpha gen II underhus
Sköld gen II
Bälghus gen II
Gimbalring gen II
Impellerkit, bälgkit
Bravodelar
Sköld Bravo
Bälghus Bravo
Gimbalring Bravo
Styrtappsbyte
Powertrim
Sjövattenpumpar
Anoder
OMC
Propellrar
Avgaslimpor
Motordelar
Servicedelar
Trimplan
Ersättningsdrev
Verktyg
Övriga tillbehör
Begagnat
Rep. handböcker
Servicepriser
Tips & tricks
Hyresverktyg
Hydraulstyrning
OMC konverteringskit
Utförsäljning
Beg. övrigt

  Mercruiser OMC Cobra Drevreparationer Service Reservdelar Tillbehör Hydraulstyrningar                 

Propellrar är en halv vetenskap och det finns egentligen inga genvägar för att prova fram en
bra/rätt propeller. Beräkningsprogram och liknande i all ära men det är bara ett praktiskt prov
som kan ge 100% rätt besked. Det går till så att man kör sin båt med normal last så som man
oftast har båten lastad och kollar vilket fullgasvarv man har. Vanligen ligger det mellan
4400-4800rpm, men vissa MPI motorer (och utombordare) har högre. Däremellan skall motorvarvet
ligga om stigningen på propellern är rätt. Om inte så byter man uppåt eller neråt för att få det
rätt.
Valet av propeller är också svårt men kort sagt så är en 4-bladig stål helt outstanding vad
gäller allt utom för dej som absolut vill krama sista knopen på toppfart ur din båt.
Allt annat är bättre på en 4-bladig. Man får bättre acc, MYCKET bättre manöverförmåga i både
hög och låg fart, mindre vibrationer, stadigare gång, lägre bränsleförbrukning tack vare lägre
motorvarv på marschfart och det går att svänga åt bägge håll när man backar. Ex. vis om du skall
manövrera in mellan bommar så händer det mer när man vrider på ratten. Båten styr mer exakt dit du
vill och behöver man backa så är det inga problem att svänga åt bägge håll.
I hög fart kan man gira kraftigt utan att behöva trimma in drevet för att propellern kaviterar (blåser luft) och
får man möte och behöver sänka farten för att möta svall så sätter sej inte aktern lika mycket utan det går
lätt att komma upp i plan igen efter att ha tagit svallen.
Vilken propeller ska man ha då? Detta är en vanlig fråga. Turbo 2+2 är en riktigt bra propeller som
vi sålt många av.
Störst skillnad blir det givetvis för dej som idag åker med 3-blad aluminium men även 3-blad stål
får se sej besegrad med råge.
Hur vet man då vilken man ska ha? Jo, har du en 3-blad som ger rätt varv så går man ner 1” på
stigningen. Dvs. om du har 19” på din nuvarande så brukar 18” på en 4-bladig bli perfekt.
Om inte så är det full bytesrätt till annan stigning. Givetvis förutsatt att propellern är
oskadd och i originalemballage. Men fraktkostnaden tillkommer om du inte kan byta på plats hos oss.
Vi kommer att ersätta Turbo 2+2 med propellrar från Powertech pga att
tillverkaren av Turbo 2+2 inte längre kan leverera dessa. Powertech är helt likvärdiga
men med mer "cuppning" vilket gör att man får ännu mer grepp och därför får räkna på ett annat
sätt.
Ex. vis så om man har 19" 3-blad så passar en 16" Powertech 4-blad oftast bäst för att få
rätt motorvarv. Powetech finns i alla stigningar från 15" och uppåt så det går att finjustera
med 1" intervall på stigningen.
Det finns ännu ett antal Turbo 2+2 kvar med 18 och 20" stigning, så först till kvarn...

PTZ4N

Aluminium propeller 3-blad

En mycket prisvärd aluminium propeller motsvarande original men till mycke lägre pris.
Passar Alpha, Bravo I, Volvo sx och OMC Cobra
Finns från 15-23” stigning
Hubkit tillkommer. Se nedan.
artnr alu3bl
Pris 1400:-


Hubkit
Passande Alpha, Bravo I, Volvo sx och OMC Cobra.
Pris 595:-

Stiletto (Turbo) 2+2 Turbo
För dig som söker en propeller med det där lilla extra som det perfekta greppet i svängarna eller den bästa bränsleekonomin

Storlekar diameter 14 1/4” och stigning 16, 18 ,20 ,22 och 24”
Passar Alpha, Bravo I, Volvo sx och OMC Cobra
Denna propeller kommer att utgå men det finns fortfarande 18 och 20” stigning kvar, så först till kvarn.
Klicka för större bild
Pris 5995:- hubkit ingår
 

4-bladig propeller från
Powertech.
Liknande egenskper som Turbo 2+2 men har mer “cuppning” vilket innebär ännu mer grepp.
Detta gör att man får räkna lite annorlunda vid byte från 3-blad. Istället för att gå ner bara 1” så får man gå ner 2-3” för att få rätt varvtal på motorn.
Ex. en 19” 3-blad ersätts med en 16” Powertech. Dessa finns i alla stigningar från 15” och uppåt så möjlighet att finjustera med 1” intervall finns.
Denna propeller kommer att ersätta Turbo 2+2 eftersom tillverkaren av Turbo 2+2 inte längre kan leverera.
Pris 6090:- inkl hubkit.