Propellrar är en halv vetenskap och det finns egentligen inga genvägar för att prova fram rätt propeller. Beräkningsprogram och liknande i all ära men det är bara ett praktiskt prov som kan ge 100% rätt besked. Det går till så att man kör sin båt med normal last så som man oftast har båten lastad och kollar vilket fullgasvarv man har. Vanligen ligger det mellan 4400-4800rpm, men vissa MPI motorer (och utombordare) har högre. Däremellan skall motorvarvet ligga om stigningen på propellern är rätt. Om inte så byter man uppåt eller neråt för att få det rätt. Valet av propeller är också svårt men kort sagt så är en 4-bladig stål helt outstanding vad gäller allt utom för dej som absolut vill krama sista knopen på toppfart ur din båt. Allt annat är bättre på en 4-bladig. Man får bättre acc, MYCKET bättre manöverförmåga i både hög och låg fart, mindre vibrationer, stadigare gång, lägre bränsleförbrukning tack vare lägre motorvarv på marschfart och det går att svänga åt bägge håll när man backar. Ex. vis om du skall manövrera in mellan bommar så händer det mer när man vrider på ratten. Båten styr mer exakt dit du vill och behöver man backa så är det inga problem att svänga åt bägge håll. I hög fart kan man gira kraftigt utan att behöva trimma in drevet för att propellern kaviterar (blåser luft) och får man möte och behöver sänka farten för att möta svall så sätter sej inte aktern lika mycket utan det går lättare att komma upp i plan igen efter att ha tagit svallen. Vilken propeller ska man ha då? Detta är en vanlig fråga. Vi har testat och kommit fram till att Powertech är en bra 4-bladig propeller med ett riktigt bra grepp. Störst skillnad blir det givetvis för dej som idag åker med 3-blad aluminium men även 3-blad stål får se sej besegrad med råge. Hur vet man då vilken stigning man ska ha? Jo, har du en 3-blad som ger rätt varv så går man ner 2-3” på stigningen. T.ex. om du har 19” på din nuvarande så brukar 16-17” 4-bladig bli bra. Om inte så är det full bytesrätt till annan stigning. Givetvis förutsatt att propellern är oskadd och i originalemballage. Men fraktkostnaden tillkommer om du inte kan byta på plats hos oss.
|